DETALJFORANDRINGER 445

 

DET FØRSTE CHASSIET

 

Volvo hadde alltid levert chassiet til de modellene som var kommet. Med PV’ n måtte det tenkes annerledes, dette var jo den første bilen som var bygget på et selvbærende karosseri. Derfor måtte man lage en ramme med samme mål som på personbilen. Rammen var av helsveiset firkantjern og hadde krysstag.
Motor, bremser, forstilling, kraftoverføring, elsystem og instrumentering var av samme type som på personbilen. Chassiet´s totalvekt var på 725 kg. og nyttelasten var på mellom 500 og 550 kg. avhengig av påbygget.

RAMME
Rammen var helsveiset med krysstag på midten. Støttebalken under gearkassen er skrudd fast, mens tverrbalken ved bakakslingen er nittet fast. En tverrbalke helt bak fungerer som reservehjulsholder. Tanken var plassert foran bakhjulene.

MOTOR
Firesylindret toppventilmotor av typen B4B på 1414 ccm. Den hadde 40 Hk v/3800omdr/min og kompresjon 6,5: 1 Forgasseren var av typen Carter. Motorens vekt var 145 Kg.

DRIVVERKET
Clutchen var enskivet, fjærbelastet tørrlamelltype på 8’’ levert av Borg & Beck. gearkassen var avtype H1. Det som ikke var direkte hentet fra personbilen var utvekslingen på bakakselen. Den hadde utveksling 5,43:1.

HJULOPPHENG
Forstillingen er den samme som på personbilen, men bakre oppheng er helt forskjellig. Det er elliptiske bladfjærer, 8 stykker på hver side. Støtdemperne er lett skråstilt innover.

KAROSSERI
Karosseriet ble levert med dørterskler, fremre gulvplate med setefester og kardangtunnel. Med instrumenter, men uten dører og vinduer. Grillen hadde fem ribber.

 

forand24

forand25 

NØKKELTALL: 

Vekt                                     725 kg
Maksvekt                             1650 kg
Lengde                                4175 mm
Akselavstand                        2600 mm
Sporvidde foran                     1280 mm
Sporvidde bak                       1300 mm
Frigang under                         150 mm
Tank                                       33 liter

 


Leveringschassis                        PV 445 A
September 1949 - Desember 1950

Chassis nummer 1 - 500

 

        * Gearkasse H4 erstatter H3 fra ch. nr. 216
        * Motor effekten økes fra 40 til 44 hk fra ch. nr. 232


Leveringschassis                        PV 445 B
Desember 1950 - April 1952

Chassis nummer 501 - 1600

        * Nytt ratt
        * Nye instrumenter
        * Startbryter i tenningslåsen
        * Ny håndbrems på venstre side


Leveringschassis                        PV 445 C
April 1952 - Juni 1953

Chassis nummer 1601 - ca 2750

 

         * Nye hjuldimensjon 6.00 - 15’’ istedenfor 16’’
      * Fem hjulbolter istedenfor fire
      * Sporvidden økes med 1,5 cm
      * Blinklysspaken flyttes over til venstre side fra ch. nr. 1991


Leveringschassis                       PV 445 D
Juni 1953 - April 1956

Chassis nummer ca 2751 - 3527

 



Skapvogn                               PV 445 DS
November 1953 - April 1956

Chassis nummer 1 - 1333


Herregårdsvogn                    PV 445 DH
Juni 1953 - Mars 1956

Chassis nummer 1 - 6389

 

 

Personherregårdsvogn                   PV 445 PH
Mai 1955 - Mars 1956

Chassis nummer 1 - 1183

 

           * DS og PH leveres med Bosch startmotor istedenfor Auto Lite. 
           D fra   ch.nr. 2781 og DH fra ch. nr. 12
        * DS og PH leveres med Bosch dynamo istedenfor Auto Lite. 
           D fra ch.nr. 2781 og DH fra ch. nr. 28
        * PH leveres med VDO instrument istedenfor AC. 
           D fra ch. nr. 2938, DS fra ch. nr. 38 og DH fra ch. nr. 928
        * PH leveres uten utvendig tanklokklås. DS fra ch. nr. 498 og 
           DH fra ch.nr. 2274
        * PH leveres med Spicer bakaksel med utveksling 5,63:1 istedenfor ENV med utveksling 
           5,43:1. D fra ch. nr. 3284, DS fra ch. nr. 658 og  DH fra ch. nr. 2721
        * PH leveres med varmeapparat uten egen defrostervifte. D fra ch. nr.3378, 
           DS fra ch. nr. 701 og DH fra ch. nr. 3339
        * Ny motor med 51 hk SAE. Denne motoren har nytt topplokk, ny kamaksel og nye ventilfjærer.
          
D fra ch. nr. 3454, DS fra ch. nr. 1047, DH fra ch. nr. 5198 og PH fra ch.nr. 479.
           I perioden september til november 1955 ble både 44 hk og 51 hk motorer levert om 
           hverandre på DS, DH og PH modellene.
           Bare 51 hk motoren levers på DS fra ch. nr.1107, DH fra ch. nr. 5654 og PH fra ch. nr. 573.
           Den nye motoren har delenummer 495302 og starter med motornummer 109485
       
 * Instrumentet får felter på skalaen istedenfor prikker. D fra ch. nr. 3454, DS fra ch. nr. 1153, 
           DH fra ch. nr. 6044 og PH fra ch. nr. 853
        * Tennplugger med 14 mm gjenger istedenfor 10 mm fra motor nr. 119106
        * Bakdøra åpnes ved å dreie håndtaket nedover istedenfor oppover. 
           DS fra ch. nr. 1186, DH fra ch. nr. 6547 og PH fra ch. nr. 1117
        * Bosch fordeler innføres istedenfor Auto Lite
        * Støtfangere med bred underside forsvinner
        * Syntetisk lakk innføres høsten 1955

 

Leveringschassis                    PV 445 G
April 1956 - Februar 1957

Chassis nummer 3528 - 3585

Skapvogn                               PV 445 GS
April 1956 - Januar 1957

Chassis nummer 1334 - 2069 

Herregårdsvogn                     PV 445 GL
Mars 1956 - Januar 1957

Chassis nummer 6390 - 8155

Personherregårdsvogn           PV 445 GP
Mars 1956 - Januar 1957

Chassis nummer 1184 - 2996

        * Ny gearkasse H5 (med kort hals). G fra ch. nr. 3528, GS fra ch. nr. 1459,
           GL fra ch. nr. 6888 og GP fra ch. nr. 1614
        * Ny grill med spisse hjørner ( 56 grill). G fra ch. nr 3526, GS fra ch.nr.1762,
           GL fra ch nr. 7439 og GP fra ch. nr. 2172
        * Ny gearkasse H6. G fra ch. nr. 3579, GS fra ch. nr. 2010, GL fra ch. nr. 8088 og
           GP fra ch. nr. 2912

Leveringschassis                     PV 445 L
Februar 1957 - Juni 1957

Chassis nummer 3586 - 3640

Skapvogn                               PV 445 LS
Januar 1957 - juni 1957

Chassis nummer 2070 - 2596 

Herregårdsvogn                      PV 445 LL
Januar 1957 - Juni 1957

Chassis nummer 8156 - 8976

 

Personherregårdsvogn          PV 445 LP
Januar 1957 - Juni 1957

Chassis nummer 2997 - 3960

         * Ny motor med betegnelsen B16A på 60 hk DIN (66 hk SAE)
         * Gummiisolert gearspak
         * Sentralt plassert utløserbeslag på baksete rygg. LL fra ch. nr. 8236 og 
            LP fra ch. nr. 3092
         * Nye ovale baklys av samme størrelse som tidligere men med ensfarget  rødt glass,
            og bare en pære. LS fra ch. nr. 2181 LL fra ch. nr. 8258 og   
            LP fra ch. nr. 3092
         * Alle hjulbolter blir høyregjenget. L fra ch. nr. 3636 LS fra ch. nr. 2496, 
            LL  fra ch. nr. 8642 og LP fra ch. nr. 3553

 

Leveringschassis                   P-44501-1957
Juni 1957 - oktober 1958

Chassis nummer 3641 - 3810

Skapvogn                             P-44505-1957
Juni 1957 - oktober 1958

Chassis nummer 2597 - 4436

Herregårdsvogn                    P-44506-1957
Juni 1957 - oktober 1958

Chassis nummer 8977 - 12356

Personherregårdsvogn          P-44507-1957
Juni 1957 - oktober 1958

Chassis nummer 3961 - 9072

         * Park/ blinklys plasseres på forskjermenes innerkant
         * Ny grillramme og gitter. En V plasseres på midten
         * Volvo emblem i fronten erstattes av enkeltbokstaver
         * Ny bakaksling med utveksling 5,13:1. P-44501 fra ch. nr. 3656,
            P-44505 fra ch. nr. 2774, P-44506 fra ch. nr. 9616 og P-44507 fra ch.nr. 4242
         * Nytt tankdeksel separat indre lokk. P-44505 fra ch. nr. 2841, 
            P-44506 fra ch. nr. 9407 og P-44507 fra ch. nr. 4460
         * Speedometer som går til 160 km/t. P-44501 fra ch. nr. 3660, 
            P-44505 fra ch. nr. 2865, P-44506 fra ch. nr. 9487 og P-44507 fra ch. nr. 4460
         * Elektriske vinduspussere erstatter Trico Vakuumpussere.
            P-44505 fra ch. nr. 3140, P-44506 fra ch. nr. 9799 og P-44507 fra ch. nr. 4811
         * Bakaksel utveksling endres til 4,56:1. P-44501 fra ch. nr. 3761,
            P44505 fra ch nr. 3958, P-44506 fra ch nr 11504 og P-44507 fra ch. nr. 7459
         * Hengende gasspedal. P-44501 fra ch. nr. 3771, P-44505 fra ch. nr.3990,
            P-44506 fra ch. nr. 11675 og P-44507 fra ch. nr. 7712
         * På de senere modellene av disse bilene var noen generelle endringer
            som ble innført på M serien allerede innført. Større baklys, Blinklys/markeringslys
            flyttet utenfor hovedlysene fremme, regulering av varmeapparat ble horisontal som på 544.
            P-44501 ch.nr 3796, P-44505 ch.nr 4255,
            P-44506 ch.nr12093, P-44507 ch.nr 8413, P-44508 (USA) ch.nr 8352.

Leveringschassis                     P-44511 M
Oktober 1958 - Mai 1960

Chassis nummer 3811 - 4035

Skapvogn                                P-44505 M
Oktober 1958 - juli 1960

Chassis nummer 4437 - 4460 og 26001 - 37755

Herregårdsvogn                      P-44506 M
Oktober 1958 - Juli 1960

Chassis nummer 12357 - 12395 og 26001 - 37755

Personherregårdsvogn            P-44507 M
Oktober 1958 - juli 1960

Chassis nummer 9073 - 9145 og 26001 - 37755

            * Større rektangulære baklys med to pærer
        * Park/blinklys plasseres på utsiden av frontlysene
        * ’’Jernmerke’’ av messing med blå tekst, i grillen erstatter ”V” merket
        * Brytere til lys, vifte og vinduspussere erstattes av samme type som på 
           544  og monteres i det gamle dashbordet
        * Sikkerhetsbelter av to punk type. Fra august 1959 monteres tre punkts belter.
        * Ny dekk dimensjon, 6,40 - 15’’
        
* Nye bremser av Duo - Servo typen, som krever mindre pedaltrykk.                                 
          
 P-44511 fra ch. nr. 3831 og alle andre fra ch. nr. 27154
        * Indre dørhåndtak i dørene erstattes av samme type som på 544 fra 
           ch. nr. 30400
        * P-44511 fikk elektriske vinduspussere fra ch. nr. 3981
        * Glass i hovedlyktene uten ’’hesteskomønster’’ P-44511 fra ch. nr.3981, 
           alle andre fra ch. nr. 34030
        * Ny dørstyring i bakdøra fra ch. nr. 34349
        * Nye bærejern og endrede fester for støtfangere. P-44511 fra ch. nr.4011 
           og alle andre fra ch. nr. 35300