DETALJFORANDRINGER 444

PV444 (A-AS)
September 1944 - september 1950

Chassis nummer 1-12405

Den første ’’lilla Volvo´n’’ som den ble kalt, ble registrert med typebetegnelsen  PV444 1947, og het det helt til B-modellen kom. Derfor er det mange som har en `47-modell selv om den kan være produsert i 1950. I ettertid fikk bilen betegnelsen A, og AS for spesialmodellen.
Det mest typiske trekket med A-modellen er støtfangeren som er i ett stykke, lykteringene som har en markert topp og plasseringen av skiltet på koffertlokket. Innvendig er den helt spesiell med gul og grønn innredning, to hanskerom og speedometeret på midten.
Spesialmodellen (AS) kom i 1950, den var litt dyrere og dermed mer eksklusiv. Den fikk ny farge (Duvgrå), med ny grå innredning av svensk fabrikat (tidligere polsk) og røde gummimatter. Den fikk blanke lister på skjermer og karosserisider, pansersvale, og panserløftere i stedet for ’’444’’ emblem på siden av panseret. Baklyktene ble flyttet opp, og står rett bak skjermlistene.
A-modellen er den bilen som ble produsert i flest år. Det ble gjort mange forandringer under produksjonen av A-modellen, det største problemet var vibrasjoner og støy.

 

mhjulopp1   mhjulopp2

 

                * Bakaksel med utveksling 4,63:1 fra ch. nr. 1501
           * Delt bakaksel fra ch. nr. 2506
           * Fangbånd til bakaksel fra ch. nr. 3636
           * Ny gearkasse med alle drev skrådreide fra ch. nr. 5078, den fikk 
              betegnelsen H3
           * Bakaksel med hypoidveksel fra ch. nr. 8378, utveksling 4,5:1
           * Rotodippbehandling som rustbeskyttelse fra høsten `49
           * Motoreffekten økte fra 40 til 44 HK. fra ch.  nr. 12129

 

PV444 B-BS-BQ-BSQ

September 1950 - juni 1951

Chassis nummer 125505 - 20004 

Det var gått seks år siden PV’n ble lansert og tiden var kommet for å modernisere bilen. Det ble gjort en rekke forandringer som til sammen gjorde B-modellen moderne i tiden. Nye støtfangere med bullhorn, smale lykteringer, skiltet ned på støtfangeren og nytt interiør. Kjøreretningspilene ble avløst av blinklys på taket, et orange lys blinker på ene siden og et blått lys i midten lyser for å se kjøreretningen i mørket. Denne fikk snart kallenavnet takgjøken. Q-modellene fikk sidemonterte blinklys. Plasseringen av baklysene fra AS´en blir flyttet tilbake igjen.

 

mdash444

 

                * Nytt ratt
             * Nytt dashbord med ett hanskerom
             * Nytt speedometer og måleinstrumenter
             * Ny håndbrekkspak
             * Starterkontakten i tenningslåsen
             * Dørbryter for kupelyset
             * Ny innredning i blå/grå farge
             * Nye blå  gummimatter i standardmodellen
             * Stopping i baksete også over kardangtunnelen
             * Bare en vinduspussermotor
             * Ny gearkasse H4

 

mbagasjer444

 

        * Nye støtfangere med bullhorn
        * Skilt på bakre støtfanger med lys i overligger
        * Nye lykteringer foran
        * Nye felger uten fjærer til innfesting av hjulkapsler
        * Jekkfeste under dørstokken
        * Emblem med  Volvo og 444 på bakluka

 

moljefilter mrullegardin

          * Oljefilter
          * Radiatorgardin

PV444 C-CS-CQ-CSQ
Juni 1951 - August 1952

Chassis nummer 20005 - 28004

 Volvo ønsket å komme med nye modeller hvert år, det kan være noe av grunnen til at C-modellen kom. Det ble egentlig ikke noen lansering av den nye bilen, og en skal ha god sans for detaljer for å se forskjell på B- og C-modellene. En tilbehørs nyhet vakte større oppsikt enn detaljene på selve bilen. Helmer Petterson konstruerte ’’Gangstercapsen’’. Materialet var mørkegrønn gjennomsiktig Bonoplex som gjorde det mulig å se høyt plasserte trafikklys. Den var elegant og ble veldig populær.

pv-cap

           * 15’’ hjul i stedet for 16’’
         * Ny dekk dimensjon 5.90-15
         * 5 hjulbolter isteden for 4
         * Mindre trekantvindu
         * Blinklysspaken flyttes over til venstre side
         * Sporvidden økes med 1,5cm. både foran og bak
         * Gummibelagt dørterskel isteden for rustfri
         * Antall sikkringer økes fra fire til seks        


PV444 D-DS-DQ-DSQ
August 1952 - Mai 1953

Chassis nummer 28005 - 37004

D modellen kom heller ikke med de store nyhetene, de fleste var av teknisk art. Det som denne modellen vil bli husket for er at takgjøken forsvant mer og mer i produksjonen og ble helt borte fra 1. januar 1953. Fra samme dato kom den nye maroonrøde fargen, som var meget pen og noe helt nytt. Dessverre var denne celluloselakken ikke lysekte og alle bilene ble matte etter bare noen få år. Modellen ble bare produsert i 9 mnd.

 

mblinklys444

 

                * Sidemonterte blinklys
           * Tyverisikker startkabel 
           * Ny tankarmatur
           * VDO instrumenter overtar etter AC
           *Kunne leveres med varmeapparat

 

PV444 E-ES
Mai 1953 - Desember 1954

Chassis nummer 37005 - 68955

Den største nyheten den gangen var at prisen gikk ned med nærmere 20%. Ikke bare Volvo satte ned prisen på nye biler dette året, men Volvo klarte samtidig å øke produksjonen. Det var dette året produksjonen av PV’n virkelig skjøt fart. Folk satte ikke så store krav til nyheter den gang, derfor ble den nye fargen, pærlegrå, som kom på spesialmodellen en virkelig nyhet som ble populær. Dessverre var heller ikke denne fargen lysekte.

 

                * Ny type flate støtfangerhorn fra ch. nr. 49771
           * Zenith forgasser på ch. nr. 47836 - 48772 samt fra 55644
           * PV-garantien innføres  fra 1. november
           * VDO-instrument erstatter AC-instrumentet
           * Startmotor fra Bosch fra ch. nr. 37640
           * Bosch dynamo fra ch. nr. 37724
           * Bosch tenningsspole fra ch. nr. 66548 
           * Spicer bakaksel fra våren 1954 glidende overgang fra ENV

 

mvarmeapp

 

                * Varmeapparat ble standard

m444


PV444 H-HS-HE
Desember 1954 - Desember 1955

Chassis nummer 68956 – ca. 98000

 

Nyhetene står i kø. Det var sikkerhet og forbedringer som var stikkordet den gangen. Større bak og frontvinduer, store baklys oppe på karosserisidene var åpenbare forandringer. Possisjonslysene i blinklysene skulle gjøre det sikrere og sette ifra seg bilen på mørke veier. Det var mulig å nå baklysene innefra bagasjerommet og de kunne brukes som arbeidslys o.l. Ved å plassere reservehjulet stående ble bagasjerommet 30% større. HE var en eksport versjon som var spartansk utrustet med ’’campingstoler’’, grå maling på deler som ellers var forkrommet, uten varmeapparat, armlener bak og støtfrangerhorn foran.

  mbaklys55

                * Nye baklys
           * Større frontvindu både i høyde og bredde
           * Blinklys med possisjonslys
           * Grå gummimatter i alle modeller
           * Stående reservehjul og gummimatte i bagasjerommet
           * Taklyset plasseres ved innerspeilet
           * To jekkfester
           * Ny gearkasse, H5 fra ch. nr. 72001
           * Ny skala på instrumentene fra ch. nr. 76645

 

mbakrute55

                   * Hel bakrute
            * Bosch fordeler
            * Ny styresnekke fra ch. nr. 80523
            * Defrosterannlegget integreres i varmeapparatet
            * Støtfangerene er smale i underkant
            * Syntetisk lakk kom sommeren 1955
            * Motor med 51 HK begynte å komme fra ch. nr. 94155,
              og var på alle fra ch. nr. 94859

  mmotor56

 

PV444 K-KS-KE
Desember 1955 - Januar 1957

Chassis nummer ca. 98000 - 131917

Grillen er det spesiell for K-modellen, den gjorde at bilen fikk et mer moderne utseende. Innfestingen var den samme som på de gamle ribbegrillene, derfor var det ikke uvanlig  at folk moderniserte en litt eldre bil selv ved å sette på en ny grill. Det gjorde Volvo selv også, derfor er grensen mellom H- og K-modellene uklar. Motoren på 51 HK var allerede introdusert på de siste H-modellene. Men først nå ble den markedsført, og sammen med det mye eksosanlegget fikk den en helt spesiell lyd som den ble kjent for. Spesialen fikk hele fem forskjellige farger, og flere varianter av interiøret, og hvor den rivierablå fikk en helt spesiell innredning designet av formkunstneren Sigvard Bernadotte. Amerikabøylene blir levert på bilene til USA, men også på noen biler til Norge.

  mpv56

                 * Ny grill
                * Nye innredninger
                * Nye blinklys uten posisjonslys
                * Nytt eksosanlegg fra ch. nr. 98271
                * Nye tennplugger med 14mm gjenger fra motor nr. 119106
                * Ny gearkasse H6 fra ch. nr. 130563
                * Ny bakaksellopphenging med reaksjonsstag

 
PV444 L-LS

  mpv57

Januar 1957 - August 1958

Chassis nummer 131918 - 196004

Våren 1957 ble det undertegnet en avtale mellom Norge og Volvo, den såkalte ’’Volvoavtalen’’ hvor Norge forpliktet seg til å importere biler. Det året ble det solgt 3218 Volvo´er i Norge. Beste kjennetegn er den nye grillrammen sammen med delt frontrute, bakfra er det de runde baklysene nede på skjermene. B16A- motoren er ny og med 60 HK gir det bilen en akselrasjon på 0-100 på 23 sekunder. B16B med 85 HK, leveres på bilene til USA, noe som ga bilen status som 100mph bil. Dette var den siste 444 og det ble laget 64077 stk.

 

produk18

 

         * Runde baklys med blinklys nede på bakskjermene
         * Volvo emblem på koffertlokket flyttes ned på venstre side
         * ’’Gull-V’’ i grillen og på koffertlokket

               

mgearspak

                * Gummiisolert gearspak
           * Nytt eksosanlegg
           * Runde blink/parklys på forskjermene (innerkant)
           * Elektriske vinduspussere
           * ‘’V’’ i fronten på panseret forsvinner
           * Skiltlys i støtfangerhorn fra ch. nr. 173460
           * Volvo emblem i fronten med adskilte bokstaver
           * Listene på sidene flyttes noe ned
           * Lister på torpedoside og panser
           * Ny type gummimatte i koffertrom
           * Ny type håndtak på dører og bakluke, med tommelfingergrep
           * Alle hjulbolter får høyregjenger fra ch. nr. 141765
           * Speedometer gradert til 160 fra ch. nr.155549
           * Hengende gasspedal fra ch. nr. 191022
           * Ny grill

 

mb16    mimage1 

          * B16A-motor
         
* Feste for sikkerhetsbelter, først foran, fra ch. nr. 181634 også bak