DETALJFORANDRINGER 544

PV544 A
August 1958 - August 1959

Chassis nummer 196005 - 295499

forand38

Fem tallet i typebetegnelse skulle indikere at PV’n var blitt en femseter. Både ruter og baklys blir større, vindusstolpene blir smalere. Volvo hadde holdt på den delte frontruta helt til nå, på grunn av mye steinsprut fra de mange grusveiene, disse rutene var billige og lette å bytte. Ingen andre personbiler hadde delte ruter lenger, så tiden for forandring var helt nødvendig for PV’n. Amazonen var allerede i produksjon og en utfordrer til PV’n, men det var mange grunner til å satse videre på denne 40-talls bilen, ikke minst det økonomiske. Alt pressverktøyet var på plass og bilen var billig å produsere, det gjorde prisen også betydelig lavere enn andre biler. Dessuten var det mange PV-entusiaster allerede den gang. I USA falt verdien på en PV 8% første året, mens amerikanske biler tapte seg hele 40%.

Bilen leveres i fire versjoner: Standard, Spesial 1, Spesial 2, og Sport. Standard´en, som i Sverige ble levert uten kromlister, hadde som oftest lister på sidene og på skjermene i Norge. Spesial 1 hadde åpningsbare sideruter bak og kromlister rundt vinduene. Spesial 2 hadde 4-trinns gearkasse og en annen utveksling i bakakslingen. Sport´en hadde B16B-motor på 85 hk. og ’’sport’’ emblem på sidene av panseret, på bakluka og på radio dekslet

forand39

             * Innfelte armlener i baksetet og med plass til tre
           * Ny innredning
           * Nye instrumenter med speedometer av ”termometertypen”
           * Nye frontlykteglass uten hesteskomønster
           * Park-blink lys plasseres utenfor lyskasterne
           * Jernmerke i grillen erstatter V-merket
           * V-merket på bakluka forsvinner
           * Håndbremsen plasseres mellom setene

forand40

         * Nytt dashbord
         * Nytt ratt
         * Hel bøyd frontrute og smalere stolper
         * Sigarettenneren flyttes under produksjonen
         * Nye vinduspussere
         * To punkt sikkerhetsbelter, fra ch. nr. 240202 tre punktsbelter som standard
         * Duo-servo bremser fra ch. nr. 207866

forand41

         * Bredere bakrute med lavere underkant
         * Større baklys med refleks
         * Automatisk pansersperre fra ch.nr. 250857
         * Trippteller på alle modeller fra ch. nr. 270322
         * Nye bærejern og fester for støtfangere fra ch. nr. 274640
         * Forandrede kontrollamper fra ch. nr. 293891

 

forand42


PV 544 B

August 1960 - august 1961

Chassis nummer 295500 - 330099

Volvo hadde et luksusproblem med 544, det var så mange som ville ha den. Derfor var det produksjon som var der viktige. En stor nyhet kom det imidlertid på denne modellen, det var nye gearkasse med synkroniserte 1. gear. Og så kom sporten med rød farge.

forand43

                 * Ny innredning med enklere armstøtter og slette dørsider
             * Nye gearkasser M30 og M40
             * Lyshorn på alle modeller
             * Nye håndtak på ventilasjonsrutene
             * Nye typebetegnelser (eks. 11151)


PV 544 C
August 1961 - August 1962

Chassis nummer 330100 - 367999

C-modellen fikk en rekke forandringer som gjorde bilen til en svært moderne bil på tross av sitt gamle utseende. B 18A-motoren med 75 hk, eller B 18D med 90 hk, fikk 12 volt´s elektrisk anlegg, forstilling som skulle tåle mer juling, svingradius på 4,9 meter. Alt dette gjorde at salget økte i forhold til modellen før. Standard og Spesial 1 blir Favoritt. Spesial 2 blir bare Spesial

forand44

             * Ny motor B 18A og B 18D
         * Ny radiator
         * 12 volt elektrisk anlegg

forand45

                        * Åpnere gitter i grillen
                * Blinklys foran flyttes lengere ut på skjermene
                * Asymmetrisk lys
                * B 18-emblem i grillen og på koffertlokket
                * Kraftigere forstilling
                * Nytt panserfeste med fjær
                * Nye dørhåndtak og vindussveiver
                * Speedometeret går til 180 km/t
                * Favoritten får samme bakaksel som Spesialen
                * Alle modellene får 544 emblem på siden av panseret
         
      * 544 og Volvo emblemene får små prikker mellom bokstavene 

forand46


PV 544 D
August 1962 - august 1963

Chassis nummer 36800 - 395099

forand47

 

Alle de store forandringene som kunne gjøres på en så gammel bil var allerede gjort. PV’n levde allerede på overtid. Den fikk ikke markedsføringsmidler, og arvtakeren var på plass, men etterspørslen var der, så produksjonen fortsatte. Lojaliteten til PV’n var spesielt stor i Nederland, Amerika, England, Tyskland og selvfølgelig Sverige. Dette var siste året PV’n solgte mer enn Volvo Amazon. Det var viktig å holde på den gode kvaliteten, derfor ble rustbeskyttelsen forbedret.

                * Nye hjulkapsler med ’’V’’ i midten
                * Hulrommene i karosseriet blir sprøytet med olje
                * Nye armstøtter i dørene fra ch. nr. 369714
                * Bensinpumpe uten glasskuppel

 

PV 544 E
August 1963 august 1964

Chassisnummer 39510 – 419299

forand48

I oktober passerte totalt produserte biler 400 000. Dette ble selvfølgelig markert.

                * Nytt innertak av plast
                * Ny dekkdimensjon 6.00-15’’
                * Nytt ventildeksel med påfyllingen fremme
                * Speedometeret fikk grønn belysning fra ch. nr. 399135
                * Større kontrollamper på speedometeret fra ch. nr. 399135
                * Fra ch. nr. 410400 kom en del små forandringer i motorrommet
                * Blant annet ny rotor i fordeler og tenningsledninger som demper radiostøy

forand49

PV 544 F

August 1964 - August 1965
Chassisnummer 419300-436599

forand50

PV 544 G
August 1965 - Oktober 1965

Chassis nummer 436600 - 440000

Den siste PV’en forlot samlebåndet den 20. oktober 1965. Det var en sort 544 Sport. Den finnes i Volvo’s samlinger.

                * PV 544 sport får 95 hk.
                * PV 544 sport får dekkdimesjonen 165-15, men fortsatt diagonaldekk