DETALJFORANDRINGER 544PV544 A Chassis nummer 196005 - 295499 Fem tallet i typebetegnelse skulle indikere at PV’n var blitt en femseter. Både ruter og baklys blir større, vindusstolpene blir smalere. Volvo hadde holdt på den delte frontruta helt til nå, på grunn av mye steinsprut fra de mange grusveiene, disse rutene var billige og lette å bytte. Ingen andre personbiler hadde delte ruter lenger, så tiden for forandring var helt nødvendig for PV’n. Amazonen var allerede i produksjon og en utfordrer til PV’n, men det var mange grunner til å satse videre på denne 40-talls bilen, ikke minst det økonomiske. Alt pressverktøyet var på plass og bilen var billig å produsere, det gjorde prisen også betydelig lavere enn andre biler. Dessuten var det mange PV-entusiaster allerede den gang. I USA falt verdien på en PV 8% første året, mens amerikanske biler tapte seg hele 40%. Bilen leveres i fire versjoner: Standard, Spesial 1, Spesial 2, og Sport. Standard´en, som i Sverige ble levert uten kromlister, hadde som oftest lister på sidene og på skjermene i Norge. Spesial 1 hadde åpningsbare sideruter bak og kromlister rundt vinduene. Spesial 2 hadde 4-trinns gearkasse og en annen utveksling i bakakslingen. Sport´en hadde B16B-motor på 85 hk. og ’’sport’’ emblem på sidene av panseret, på bakluka og på radio dekslet * Innfelte armlener i baksetet og med plass til tre * Nytt dashbord * Bredere bakrute med lavere underkant
Chassis nummer 295500 - 330099 Volvo hadde et luksusproblem med 544, det var så mange som ville ha den. Derfor var det produksjon som var der viktige. En stor nyhet kom det imidlertid på denne modellen, det var nye gearkasse med synkroniserte 1. gear. Og så kom sporten med rød farge. * Ny innredning med enklere armstøtter og slette dørsider
Chassis nummer 330100 - 367999 C-modellen fikk en rekke forandringer som gjorde bilen til en svært moderne bil på tross av sitt gamle utseende. B 18A-motoren med 75 hk, eller B 18D med 90 hk, fikk 12 volt´s elektrisk anlegg, forstilling som skulle tåle mer juling, svingradius på 4,9 meter. Alt dette gjorde at salget økte i forhold til modellen før. Standard og Spesial 1 blir Favoritt. Spesial 2 blir bare Spesial * Ny motor B 18A og B 18D * Åpnere gitter i grillen
Chassis nummer 36800 - 395099
Alle de store forandringene som kunne gjøres på en så gammel bil var allerede gjort. PV’n levde allerede på overtid. Den fikk ikke markedsføringsmidler, og arvtakeren var på plass, men etterspørslen var der, så produksjonen fortsatte. Lojaliteten til PV’n var spesielt stor i Nederland, Amerika, England, Tyskland og selvfølgelig Sverige. Dette var siste året PV’n solgte mer enn Volvo Amazon. Det var viktig å holde på den gode kvaliteten, derfor ble rustbeskyttelsen forbedret. * Nye hjulkapsler med ’’V’’ i midten
PV 544 E Chassisnummer 39510 – 419299 I oktober passerte totalt produserte biler 400 000. Dette ble selvfølgelig markert. * Nytt innertak av plast PV 544 F August 1964 - August 1965 PV 544 G Chassis nummer 436600 - 440000 Den siste PV’en forlot samlebåndet den 20. oktober 1965. Det var en sort 544 Sport. Den finnes i Volvo’s samlinger. * PV 544 sport får 95 hk. |