Tenkte her å ta for meg enkelt vedlikehold av forgasser. De fleste kan gjøre en god del av dette selv om en bruker riktige skrutrekkere, god tid og ikke bruker makt. Dysene er svært myke så her må en bruke en skrutrekker som passer tilnærmet 100%. De vanligste forgasserne er også laget av en aluzink legering, så er ikke så hardføre som de som er laget av tilnærmet ren aluminium. (Som f.eks SU forgassere). Grunnen er antagelig at aluzink leder varmen dårligere enn en ren aluminiumslegering. Ulempen er at de lett får ett hvitt pulver innvendig når de står ubrukte.

Starter med rensing:

Denne består av alt fra enkel demontering av flottørkammeret til hel demontering og ultralydvask. Rensemiddel som en har på bensintanken har liten eller ingen effekt på luftkanalene i en forgasser. Ellers kan de ha en effekt på rensing av bensindyser og ventiler. Kjøp kjente merkeprodukter om du vil forsøke. Sjansen for å kaste bort kroner er da mindre.

Zenith forgasserne er de enkleste å vedlikeholde, og de jeg har hatt mest befattning med når det gjelder PV så langt, men prinsippene er i de aller fleste tilfellene like. (Unntakene er SU og Zenith-Stromberg som arbeider etter et annet prinsipp)

Punkt 1. i denne prosessen er å ha et så rent arbeidsbord som mulig. Bare ett ørlite hår kan gjøre at rensingen blir misslykket. Bruk gjerne et gråpapir som underlag, og hold "Twisten"(Polergarn) på ca en km avstand :-D.

Det enkleste er å demontere flottørkammeret og skru løs "blokken" som inneholder dysene. Denne er festet med to skruer til kammeret og er derfor lett å få ut etter demontering av flottøren. Alle dysene er forskjellige, så på Zenith forgasseren er en temmelig trygg. Deretter blåser en igjennom alle kanalene og dysene og ser etter avleiringer. Trykkluft eller luft på sprayboks er fint å ha for hånden. En sprayboks med forgasser rens er i mange tilfeller det som skal til for å løsne sot i luftkanalene i forgasseren. Tette luftkanaler fører til for fet blanding over hele turtallsregisteret og kan ikke justeres bort.
Som regel er nevnte behandling nok for å avhjelpe noe som har oppstått akutt. Denne enkle metoden gjør at en slipper å utmontere forgasseren fra bilen også.
Om det oppstår problemer igjen bør en vurdere å sette inn et filter mellom bensinpumpen og forgasseren. Filteret i bensinpumpen er bare ment å skulle ta bort "småstein". Rustflak fra tanken, og annet groms kan fort slippe forbi og lage problemer i forgasseren. Kapp røret og sett inn filter. Bruk tynne slangeklemmer som bøyer seg lett.

Ultralydvask:

Om det ovenstående ikke skulle løse problemet, kan en sende inn forgasseren til såkaldt ultralydrens. Vær imidlertid oppmerksom på at rens er en ting og overhaling er noe annet, men er noe som kan være en nødvendighet om en har problemer. Pakningene på Zenith forgasseren er naglet fast, men kan skrues ut om en får tak i hodet på naglene. Pakningene har en lei tendens til å gå i oppløsning om de blir med i vasken.
Rensemetoden er meget effektiv og vil ikke gi noen mekaniske påvirkninger på forgasseren om den ikke blir kjørt for lenge. En tar da overflaten. Rådet er at om forgasseren trenger en overhaling/rens så få gjort begge deler samtidig. Det gir best effekt og en slipper å plukke forgasseren ifra hverandre igjen etter at den kommer tilbake fra rens for å skifte deler/pakninger. Egentlig ingen grunn til å vaske deler som skal kastes... Sørg for å slipe anlegget mot innsugsmanifolden plant før en monterer forgasseren igjen. Selv bruker jeg en stor plan fil eller noe tilsvarende til dette. Overflaten skal ikke være blank da dette tetter dårlig. Juster forgasseren til grunnjustering (
Står i noen reparasjonshåndbøker, men egentlig kan en høre når motoren går renest/lettest om en lytter. Det eneste er grunnjusteringen på choken om den har vært demontert. Lag gjerne noen "ripemerker" før en demonterer. (Tusj forsvinner i vask)

Her er noen bilder fra før under og etter en ultralydvask.

Før vasking: (Zenith 34VN) (Zenith 36VN ser lik ut, men har slangetilkobling for bensin, større gass spjeld og i noen tilfelle også dyser)

forg06 forg02 forg07

Etter demontering (Dette er en Solex horisontalforgasser (ca 1930))

forgsolex09 Kan være nok av smådeler å holde styr på under vasking.

Her er den samme Zenith forgasseren som over etter vasking. Byttet  alle pakninger og flottørdyse i samme slengen.
Dersom det er litt slakk i spjeldakslingen bør denne også byttes. Med et repsett og vask kan en få en ny forgasser til ca halv pris av en bytteforgasser, som i praksis har fått samme behandling.

forg11 forg14 forg12
Som man ser er forgasseren vesentlig renere utvendig, men like så viktig, så er alle kanalene innvendig nå også rene igjen. Litt sot som har brent seg fast i metallet kan forekomme, men det er en avveining hvor mye en skal ta av overflaten. En "blank" overflate holder seg penere lengre enn en grov en.

Planert sokkel:

forg13 Etter dette gikk bilen som ei klokke.